Witaj!

Znajdujesz się na stronie będącej swoistą muzyczną esencją, jaka pochodzi z filmów najróżniejszych gatunków. Jestem pewien, że każdy zwolennik kina znajdzie tutaj coś dla siebie, nie istotne, czy lubi ostre kino akcji czy też miękkie romanse. Muzyka jaką komponują ludzie do filmów, jest czymś więcej niż tylko zwykłą ścieżką pod obraz, jest czymś, co ma "sklepić" widza z filmem, by wczuł się w jego elementy, by wręcz uczestniczył w obrazie filmu.

wtorek, 10 kwietnia 2012

Dźwiękowa twarz filmu.

Wspominałem wcześniej, że chcę zamieścić moją osobistą listę najlepszych (oczywiście wg. mnie) kompozytorów. Wiadomo, że nie każdy może zgodzić się z tą listą, ale jest ona przecież wyłącznie prywatnym spostrzeżeniem na osoby oraz ich twórczość, bo wiadomo są gusta i guściki a człowiek, człowiekowi nie równy.

Poniżej wypiszę swoje typy najlepszych kompozytorów, będzie słowo o nich, o ich największych dziełach, jak i próbki nagrań ich najlepszych utworów.

Zapraszam!

Hans Florian Zimmer (ur. 12 września 1957 we Frankfurcie nad Menem) – niemiecki kompozytor muzyki filmowej.

Gry na fortepianie uczył się sam, gdyż jego prywatny nauczyciel podobno zrezygnował z funkcji po 2 tygodniach prowadzenia lekcji. Mimo to Hans wyjechał na studia do Londynu. Po ukończeniu nauki na uniwersytecie poznał Trevora Horna i Geoff Downesa, z którymi założył zespół The Buggles, tworzący muzykę pop. Grupa nagrała wielki przebój lat 80., Video Killed the Radio Star.

W świat muzyki filmowej Zimmer wszedł podczas współpracy ze znanym kompozytorem, Stanleyem Myersem. Pierwszą ścieżkę dźwiękową napisał do filmu Fucha (Moonlighting) Jerzego Skolimowskiego. Podczas pisania swoich utworów wykazał się błyskotliwością w łączeniu orkiestry z elektronicznym brzmieniem syntezatorów i pracą na komputerach, co później stało się cechą rozpoznawczą Zimmera.

Jego wielka kariera rozpoczęła się w 1988 roku, gdy za ścieżkę dźwiękową do dramatu Rain Man Zimmer otrzymał swoją pierwszą nominację do Oscara. W połowie lat 90. Hans zdobył Nagrodę Akademii za muzykę do animowanego filmu Disneya – Król Lew. Od tego czasu otrzymywał coraz więcej propozycji napisania muzyki do filmów. Jest autorem muzyki do takich filmów, jak Karmazynowy przypływ, Cieńka Czerwona Linia, Gladiator, Ostatni Samuraj, Sherlock Holmes czy Incepcja. Jego najnowszym tworem jest muzyka do filmów Rango oraz Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach. W 2012 roku powstanie muzyka do filmu Mroczny Rycerz Powstaje, gdzie pierwszy raz nagra samemu muzykę do filmu o człowieku-nietoperzu.

  Łącznie prace Hansa zostały nominowane do 4 nagród BAFTA, 6 Satelit (w tym 4 statuetki za „Cieńką Czerwoną Linię”, „Gladiatora”, „Ostatniego Samuraja” oraz „Incepcję”), 10 Saturnów (w tym 2 statuetki za „Mrocznego Rycerza” oraz „Incepcję”), 12 nagród WSA, 10 Złotych Globów (w tym 2 statuetki za „Króla Lwa” oraz „Gladiatora”), 7 Nagród Grammy (w tym 2 statuetki za „Karmazynowy przypływ” oraz „Mrocznego Rycerza”) oraz 9 Oscarów (w tym 8 nominacji za Rain Mana, Żonę Pastora, Lepiej być nie może, Księcia Egiptu, Cienkią czerwoną linię, Gladiatora, Sherlocka Holmesa i Incepcję oraz 1 statuetka za Króla Lwa,). Przez blisko 26 lat napisał muzykę do ponad 124 filmów.

Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Zimmer zdecydował się założyć wspólnie z Jayem Rifkinem Media Ventures, pierwszą w Hollywood oficjalnie zarejestrowaną organizację, która łączyła kompozytorów muzyki filmowej. Członkowie grupy tworzyli charakterystyczną muzykę łączącą orkiestrę symfoniczną i elektronikę. Do zrzeszenia należeli m.in. Harry Gregson-Williams, John Powell, Lisa Gerrard czy Nick Glennie-Smith. Media Ventures rozpadło się w 2003 roku, ale jego członkowie tworzą obecnie inną organizację o nazwie Remote Control Productions, która jest wierna stylowi wykreowanemu przez MV.

Na 27. Flanders International Film Festival Hans Zimmer dyrygował 100-osobową orkiestrą i 100-osobowym chórem. Wybierając najlepsze kompozycje z imponującego dorobku, wykonano utwory z Mission Impossible 2, Gladiatora, Króla Lwa, Cienkiej czerwonej linii i Rain Mana. Koncert został nagrany przez firmę Decca i wydany pod tytułem The Wings Of A Film: The Music Of Hans Zimmer.

8 grudnia 2010 został uhonorowany własną gwiazdą na Hollywood Walk of Fame.

Teraz, jak obiecałem kilka utworów z różnych produkcji, do których muzykę komponował Zimmer a które stały się typowymi, zapadającymi w pamięć hitami.


INCEPCJA:



KOD LEONARDA DA VINCI (THE DA VINCI CODE):


OSTATNI SAMURAJ (THE LAST SAMURAI):


Howard Leslie Shore (ur. 18 października 1946 w Toronto), kanadyjski kompozytor muzyki filmowej. Zdobywca 3 Oscarów.

Studiował muzykę w Berklee College of Music w Bostonie. W latach 1975-1980 był dyrektorem muzycznym pierwszych pięciu serii programu Saturday Night Live telewizji NBC.

Shore jest autorem muzyki do ponad 50 filmów, z których najbardziej znane są Filadelfia, Siedem, Klient, Ed Wood, Pani Doubtfire, Milczenie owiec, Gra (The Game), Gangi Nowego Jorku, Aviator, czy trylogia Władca Pierścieni.



W listopadzie poinformowano, że Shore skomponuje również ścieżkę dźwiękową do ekranizacji powieści J. R. R. Tolkiena - Hobbit

Oscary zdobył w 2002 i 2004 za muzykę do dwóch części trylogii Władca Pierścieni - Drużyny Pierścienia i Powrotu Króla. Zdobył dwa Złote Globy. Był wielokrotnie nagradzany i nominowany do Saturnów

WŁADCA PIERŚCIENI DRUŻYNA PIERŚCIENIA (THE LORDS OF THE RING: THE FELLOWSHIP OF THE RING):

SIEDEM (SE7EN):



AVIATOR (THE AVIATOR)




John Williams (ur. 8 lutego 1932 r. w Nowym Jorku) – kompozytor muzyki filmowej. Stworzył muzykę do prawie stu filmów.

W początkach swojej działalności tworzył głównie muzykę do seriali telewizyjnych. Jego pierwszym większym sukcesem było skomponowanie muzyki do filmu Zagubieni w kosmosie. Później pojawiło się wiele produkcji, do których Williams skomponował muzykę. Przełomem na pewno były Szczęki, a następnie Gwiezdne wojny. Napisał także muzykę do trzech pierwszych części ekranizacji książek o Harrym Potterze, więc dziś jego nazwisko znane jest również szerszej publiczności.

Jego kompozycje znane są milionom ludzi na całym świecie. Wielu słyszało Marsz Imperialny z Gwiezdnych wojen, czy też motywy przewodnie z filmów o przygodach Indiany Jonesa lub Szczęk, nie każdy jednak kojarzy je z nazwiskiem Williamsa.

Do dnia dzisiejszego otrzymał czterdzieści trzy nominacje do Oscara, z czego pięć zamieniło się później w złoty posążek (za muzykę do filmów: Lista Schindlera, Szczęki, E.T., Gwiezdne wojny, część IV: Nowa nadzieja, oraz adaptację musicalu Skrzypek na dachu). Otrzymał także wiele innych prestiżowych nagród, m.in. Saturna oraz Grammy, Złoty Glob, czy nagrodę BAFT-y.

Dotychczas był nominowany do Oscara 45 razy, a zdobył ich 5.
  • Monachium (2005)
  • 2006 nominacja Oscar Najlepsza muzyka
  • Wyznania gejszy (2005)
  • 2006 nominacja Oscar Najlepsza muzyka
  • Czarownice z Eastwick (1987)
  • 1988 nominacja Oscar Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 6: Powrót Jedi (1983)
  • 1984 nominacja Oscar Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 5: Imperium kontratakuje (1980)
  • 1981 nominacja Oscar Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 4: Nowa nadzieja (1977)
  • 1978 wygrana Oscar Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 5: Imperium kontratakuje (1980)
  • 1981 nominacja Złoty Glob Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 4: Nowa nadzieja (1977)
  • 1978 wygrana Złoty Glob Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 3: Zemsta Sithów (2005)
  • 2006 wygrana Saturn Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 2: Atak Klonów (2002)
  • 2003 nominacja Saturn Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 6: Powrót Jedi (1983)
  • 1984 nominacja Saturn Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 5: Imperium kontratakuje (1980)
  • 1981 nominacja Saturn Najlepsza muzyka
  • Gwiezdne Wojny - Epizod 4: Nowa nadzieja (1977)
  • 1978 wygrana Saturn Najlepsza muzyka 

 


HARRY POTTER I KAMIEŃ FILOZOFICZNY (HARRY POTTER AND THE SORCERER'S STONE):


STAR WARS CZĘŚĆ III: ZEMSTA SITHÓW (STAR WARS EPISODE III: REVENGE OF THE SITH):


WYZNANIA GEJSZY (MEMOIRS OF GEISHA):



Clint Mansell (Clinton Mansell urodzony 7 listopada 1962 w Coventry, Anglia) jest muzykiem i kompozytorem. Mansell był wokalistą i gitarzystą w brytyjskim zespole Pop Will Eat Itself. Wdarł się w świat muzyki filmowej kiedy jego przyjaciel, reżyser Darren Aronofsky, dał mu szanse stworzenia muzyki do swojego debiutanckiego filmu „π”.

Mimo entuzjastycznych recenzji, muzyka Mansella pozostała zupełnie niezauważona przez większość fanów i krytyków. Jednakże po wydaniu ścieżki dźwiękowej umieszczenie Mansella wśród Autechre, Aphex Twin, Orbital czy Roni Size zwróciło na niego uwagę wielu fanów ze społeczności IDM i elektroniki.

Po ścieżce do „π” Mansell napisał muzykę do kolejnego filmu Darena Aronofsky’ego – Requiem for a Dream (Requiem dla snu). Ten soundtrack błyskawicznie stał się obiektem kultu jak również został wysoko oceniony przez wielu kompozytorów. Zwiastun filmu Władca Pierścieni: Dwie Wieże wykorzystał zremiksowaną wersję utworu „Lux Aeterna”, ponownie nagraną specjalnie do tego celu z udziałem całej orkiestry symfonicznej i chóru. Piosenka, nazwana „Requiem for a Tower” (Requiem dla Wieży) nie była częścią ścieżek dźwiękowych do Requiem dla snu ani Władcy Pierścieni I została skomponowana przez Simone’a Benyacar, Dana Nielsena, oraz Veigara Margeirssona. W październiku 2006 została wydana w iTunes Store przez Corner Stone Cues, pod tytułem „Requiem for a Tower”.

Muzyka do Requiem dla snu potwierdziła również jego popularność albumem z remiksami – Requiem For A Dream: Remixed, zawierającym nowe miksy utworów ze ścieżki w wykonaniu, między innymi, Paula Oakenfolda, Josha Winka, Jagza Koonera oraz Delirium. „Lux Aeterna” stało się niezwykle popularne i pojawiło się w wielu reklamach i zwiastunach, w tym w zwiastunach do filmów Sunshine (2007), Zathura oraz Kod Da Vinci. Było wykorzystane w reklamie Allied Iris Banks w 2006 oraz na albumie Kings of Crunk Lil’Jona i East Side Boyz.

Warto również wspomnieć o motywie do filmu The Hole oraz muzyce do pilotowego odcinka CSI:NY.

Najnowszym albumem Mansella jest ścieżka dźwiękowa do kolejnego filmu Darrena Aronofsky’ego - The Fountain (wykonana przez Kronos Quartet i grupę Mogwai).



Filmy, do których Clint Mansell napisał muzykę:

  1. Pi (film), 1998
  2. Requiem dla snu (Requiem for a Dream), 2000
  3. Światowy podróżnik (World Traveler), 2001
  4. Bunkier (The Hole), 2001
  5. Synowie mafii (Knockaround Guys), 2001
  6. Porzucona (Abandon), 2002
  7. Resident Evil, 2002
  8. Śmiertelna wyliczanka (Murder by Numbers), 2002
  9. Every Night the Same Thing, 2002
  10. Sonny, 2002
  11. The Hire: Ticker, 2002
  12. 11:14, 2003
  13. Suspect Zero, 2004
  14. Sahara, 2005
  15. Doom, 2005
  16. Źródło (The Fountain), 2006
  17. Na pewno, być może (Definitely, Maybe), 2008
  18. Moon, 2009
  19. Czarny łabędź (Black Swan), 2010


REQUIEM DLA SNU (REQUIEM FOR A DREAM):


ŹRÓDŁO (THE FOUNTAIN):



MOON:




Uf! Dobrze Kochani, z mojej strony na temat ulubionych kompozytorów filmowych byłoby na tyle. W przyszłości opiszę ich więcej, niektórzy z was na pewno ich znają m.in. Charlie Clouser czy też John Murphy. Liczę, że już na wstępie mojego małego bloga ktoś znalazł coś dla siebie ale to zaledwie (naprawdę ZALEDWIE) malutki zalążek, jaki dla was przygotowałem także zapraszam do dalszego egzystowania w raz ze mną na stronie bloga!

Pozdrawiam!

we współpracy z Wiki.

1 komentarz: